Eurovision sports i Tärnaby
2008-03-30 – 2008-04-06

Utsikt från toppen av Ingemarbacken. Foto: Bodil Svensson

Kära vänner och kollegor!

Välkomna till Sverige 2008 (30.3 - 6.4) och det 37:e Eurovision Sports!
Välkomna till Lappland och till den i alpina sammanhang världsberömda byn Tärnaby i vars backar världsmästarna, olympiamästarna och WC-mästarna Ingemar Stenmark och Anja Pärson lagt grunderna till sina alpina framgångar.

Tärnaby och Hemavan ligger i ett av Europas vackraste naturreservat. Ett paradis för alla som älskar äventyr, aktiviteter och en fantastisk natur! Tärnaby domineras av två stora väldoserade och välpreparerade pister - Ingemarbacken och Anjabacken - och det är där de alpina tävlingarna i ES 2008 kommer att avgöras. Byn är inte stor, men långsträckt och den ligger vackert längs sjön Gäutan. Den mycket skidintresserade och skidengagerade befolkningen är på knappa 600 personer.

Pisterna omgärdar området där vi bor, det är bara att sätta på sig skidorna vid dörren och inom två sekunder är du nere vid Anjabackens liftstation varifrån du lätt tar dig vidare in i systemet. Även längdåkningsspåren, som har elbelysning, ligger nära vårt hotell, endast två km bort med direkt anslutning via spår från hotellet.

Tidpunkt
ES 2008 kommer att äga rum 30 mars - 6 april. Observera att ES-veckan är från söndag till söndag.

Boende
Till vårt förfogande har vi Tärnaby Fjällhotell med tillhörande lägenhetshus, allt samlat inom en radie av ca 200 m. Rummen och lägenheterna är ändamålsenliga och rustika och anpassade för skidåkare. God förvaring av skidor finns i anslutning till rum och lägenheter. Frukost och middag äter vi på Tärnaby Fjällhotell.

Hotellet (36 rum)
Dusch, wc och TV på alla rum. På hotellet finns restaurang, bar, sällskapsutrymmen, kansli för ES2008 och rum för delegatmöten. Hotellet har även en stor bastu högst upp med 360 gr panoramautsikt.

Hotellet

Backvillan
Ljus och trevlig byggnad av äldre datum byggd i två plan. Fina sällskapsutrymmen med bl.a. fullt utrustat kök. Egen bastu i källaren. Vissa rum har dusch och toalett i korridoren. Skidförvaring i källaren.

Lägenhetshusen (5 st)
Nedervåningarna i husen består av mindre lägenheter med plats för 2 personer. Övervåningarna innehåller större lägenheter med stora sovrum med plats för 2 - 3 personer/sovrum. Alla lägenheter har dusch och wc, altan, allrum med minikök och kylskåp, torkskåp och skidförvaring.
Lägenhetshusen

Priset för halvpension varierar från 5 800 till 6 700 kr.
1. Hotell, dubbelrum 6.700 SEK
2. Hotell, enkelrum 7.700 SEK
3. Större lägenheter, dubbelrum 5.800 SEK
4. Större lägenheter, trippelrum 5.800 SEK
5. Mindre lägenheter, dubbelrum 5.800 SEK
6. Backvillan, dubbelrum 6.150 SEK
7. Backvillan, enkelrum 7.150 SEK

Är man medlem i någon av SRTVIFs föreningar kommer deltagandet att subventioneras efter hur många tävlingar man väljer att ställa upp i.

Tävlingsarrangemangen
För tävlingsarrangemangen svarar Tärna IK Fjällvinden, som har funnits sedan 1928 (80 år nästa år) och som har stor erfarenhet från stora tävlingsarrangemang under åren. IK Fjällvinden är världens mest framgångsrika skidklubb genom tiderna med bl.a. 132 World Cup-segrar. Från klubben kommer skidåkare som Bengt-Erik Grahn, Bengt Fjällberg, Stig Strand, Ingemar Stenmark, Anja Pärson och Jens Byggmark. Om alla guldmedaljer som klubbens åkare vunnit i nationella och internationella mästerskap delades ut till Tärnabys befolkning, skulle det bli en guldmedalj på var fjärde person.

Hur tar man sig dit?
Flyg till Hemavan Airport (Skyways) via Stockholm. Transfer Hemavan - Tärnaby 20 km
Flyg till Storuman Airport (Skyways) via Stockholm. Transfer Storuman - Tärnaby 167 km
Flyg till Umeå Airport (SAS) via Stockholm. Transfer Umeå - Tärnaby 359 km
Flyg till Mo i Rana Airport (Norge) (SAS och Wideroe) via Oslo. Transfer Mo i Rana - Tärnaby 118 km
Bilväg - Europaväg E45 som går från Gela (Sicilien) via Bologna, Innsbruck, München, Hannover, Hamburg, Århus, Ålborg, Göteborg, Karlstad, Östersund till Storuman. Därefter väg E12 (Blå vägen) till Tärnaby.
Kontakta organisationskommittén på es2008@svt.se om ni behöver hjälp med anslutningar i Stockholm och med transferbussar.

Kostnad
Ca 5 500 SEK - 6 800 SEK beroende på val av boende. Tillägg för enkelrum. Det liftkort som ingår i priset inkluderar även tillgång till skidbackarna i Hemavan och skidbussen dit (20 km).

Skiduthyrning
finns i byn, både för slalom och för längd. Närmaste skiduthyrare finns i hotellets bottenvåning.

Vi ses 2008 i norrskenets ljus!

Organisationskommittén SRTVIF för ES 2008
Pia Molinder, Bodil Svensson, Staffan Sundberg, Lena Henriksson, Anders Egerö, Kerstin Hagelin, Lars Lindberg

ES 2008 organiseras av SRTVIF i samarbete med Tärnaby Fjällhotell och Tärna IK Fjällvinden

Uppdaterad 2008-01-04 by Anders Egerö